close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

קומסי קומסה: ללמוד שפות זרות בקלות בתקופת הקורונה

שולה גאולהה סיוון, תשפ28/05/2020

אפילו עם שורת ההקלות ופתיחתם של בתי עסק נדמה שבחודשים הבאים נמשיך לבלות הרבה יותר בבית – הזדמנות מעולה להקדיש את הזמן ללימוד שפה חדשה

תגיות:
צילום: shutterstock
חודשי הקורונה כבר לימדו אותנו שאפשר לעבוד וללמוד מהבית – גם אם סיימנו כבר לכבוש את ספסל הלימודים. כל שנותר הוא לבחור את השפה המבוקשת ואחת – או כמה – מההמלצות הבאות.

להפוך שעה ״אבודה״ לשעת למידה
לא פעם שמענו שאם נצפה יותר מדי שעות בטלוויזיה יקרו דברים איומים, אבל הנה דוגמה הפוכה: חברה שנסעה לטייל בספרד עם הבת בת-המצווה שלה, היללה בחזרתן את השעות שהקדישה בנערותה לטלנובלה הארגנטינאית ״קטנטנות״ שלימדה אותה ספרדית. אז נכון, היא לא למדה בשום שלב בצורה מסודרת את צורת העבר הלא-מוגדר המשמש בדקדוק הספרדי לציון פעולה שהתרחשה
והסתיימה בעבר, או את החוקיות מאחורי תוויות היידוע לשמות עצם, ובעצם נחשפה ״רק״ לספרדית-הארגנטינאית מתוך כעשרה ניבים שונים - אבל היא למדה שפה חדשה בלי לעשות שום דבר במיוחד חוץ מלצפות בסדרה האהובה עליה.

את השליטה הגבוהה יחסית באנגלית שיש לישראלים בהחלט אפשר לזקוף לחשיפה המוגברת לתרבות אמריקאית, אבל לא רק. בשונה ממדינות רבות בעולם, בישראל מדבבים סדרות וסרטים המיועדים לילדים שעוד לא רכשו את מיומנות הקריאה – בגרמניה וביפן לדוגמה רוב הסדרות הזרות משודרות בשפת המקום. בקיצור, אם התכוונו לכך וגם אם לא, השעות ש״בזבזנו״ מול המסך עזרו לנו ללמוד שפה חדשה.

המרשתת היא הדרך – השפה המטרה
בלשניות ומורים לשפות זרות יטענו שהדרך הטובה ביותר ללמוד שפה חדשה היא לנהל שיחות עם מי שעבורו היא שפת אם. נכון שפגישה פנים אל פנים היא האפשרות המועדפת, אבל חיפוש קצר במרשתת יאפשר לרוב למצוא שותף לסקייפ שילמד את שפת אימו בתמורה לעברית הצחה שלך – אולי אפילו תכיר חבר חדש. אם אתה מעדיף תוכנית לימודים סדורה יותר, חפש המרשתת אחר בתי ספר לשפות המציעים שיעורים מקוונים או מורה פרטי.

המסך החדש
בחנות האפליקציות תמצאו אין ספור אפשרויות ללימוד שפה זרה, כשהפן המשחקי, העיצוב החזותי של ״השיעורים״ הקצרים (10-30 דקות) משאירים אותנו עוד כמה דקות ב״כיתה״ המקוונת. ברשימת המומלצות תמצאו את Duolingo, Babbel, Rosetta Stone - אבל יש עוד רבות.

כדי לחזק ולשכלל את השפה צריך לתרגל את ארבעת היסודות: שמיעה, דיבור, קריאה וכתיבה. גם פה המרשתת מלאה באוצרות: אתרי חדשות בשפה קלה; פודקאסטים ללימוד שפה; תחנות רדיו מקוונות; ואתרים שיבדקו את האיות והדקדוק שלכם ויציעו חלופות תקניות לטקסטים שתכתבו. כיוון שעד כה לא נתקלנו בשירות שבודק את רמת הדיבור – נסו לחזור בקול על המילים והמשפטים שאתם שומעים ומשננים.

בונוס לשוני למי שהגיע עד פה: מקור המילה קָרָנְטִינָה (הֶסְגֵּר) הוא בשפה האיטלקית, והיא נגזרת של ״קוורנטה״ - המספר 40 – ומסמלת את 40 ימי הסגר שהוטלו על כלי-שיט שהגיעו מאזורים מוכי מגפות לחופי איטליה. מניין הימים החל מהיום בו לא נרשמו הדבקות חדשות בין המפליגים ובסופם עלה רופא לכלי השיט כדי לאשר את סיום הסגר. אז איזו שפה תלמדו ב-40 הימים הבאים?
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה